Komora grzewcza na pustyni

Bezpieczeństwo lotów w Katarze

Bezpieczeństwo lotów w Katarze

DENIOS przyczynia się do bezpieczeństwa lotów w Katarze - w międzynarodowym porcie lotniczym Doha badane są w ekstremalnych wahaniach temperatur zjeżdżalnie ewakuacyjne.

Dobrze, że są, ale jeszcze lepiej, kiedy nie są potrzebne: zjeżdżalnie ewakuacyjne w nowoczesnych samolotach pasażerskich. Dla większości pasażerów pozostają niewidzialne, bo - na szczęście - są rzadko wykorzystywane.

Wyzwanie:

Zależnie od typu samolotu zjeżdżalnie ewakuacyjne są usytuowane w dolnej strefie drzwi albo pod nimi w kadłubie samolotu. Podobnie, jak sam samolot, są one przy tym narażone na wysokie wahania temperatur, od startów i lądowań na gorących lotniskach na pustyni, aż po ekstremalne ujemne temperatury w czasie lotu na pułapie do 15.000 m. Tym ważniejsze jest przetestowanie zjeżdżalni ewakuacyjnych w realistycznych warunkach. W tym celu linie lotniczne Qatar Airways zamówiły w DENIOS AG komorę klimatyzacyjną, aby podczas corocznych testów, poddawać zjeżdżalnie ewakuacyjne własnej floty, wahaniom temperatur sięgającym 80 K. Rozpiętość temperatur otoczenia testowego rozciąga się od -20° C do +60° C.
W nagłym wypadku zjeżdżalnie ewakuacyjne zostają nadmuchane wybuchowo sprężonym powietrzem. Należy więc zbadać, czy zjeżdżalnie ewakuacyjne nadmuchują się w przewidzianym czasie. Przed przeprowadzeniem tego testu zjeżdżalnie ewakuacyjne trafiają do komory klimatyzacyjnej, gdzie w krótkim odstępie czasu są poddawane obu ekstremalnym temperaturom. Dopiero wtedy następuje próba funkcjonowania.

Rozwiązanie:

Skonstruowana i zbudowana przez DENIOS komora klimatyzacyjna ma powierzchnię ok. 8 m2. Zjeżdżalnie ewakuacyjne są w niej najpierw nagrzewane do +60°C, a potem ochładzane do -20°C. Aby móc spełnić te ekstremalne warunki, DENIOS wykorzystuje tylko materiały izolacyjne o wysokiej izolacyjności. Urządzenie klimatyzacyjne dużej mocy składa się z jednostki wewnętrznej i usytuowanej na zewnątrz sprężarki, która z racji miejsca i dla redukcji hałasu jest w szczelnej obudowie. Również na dachu urządzenia umieszczony jest parownik. Rolę ustalacza drzwi spełniają przy otwartej komorze elektromagnesy unieruchamiające. Ponieważ przy ochłodzeniu do -20°C drzwi by zamarzły, w futrynie drzwi wbudowane jest oddzielne ogrzewanie. Wewnątrz czujniki temperatury zapewniają wystarczającą ilość danych pomiarowych dla równomiernego klimatyzowania komory. Oprogramowanie sterujące znajduje się w usytuowanej na zewnątrz szafce rozdzielczej. Dodatkowe elementy wyposażenia to oświetlenie LED oraz klapa redukująca ciśnienie w suficie komory klimatyzacyjnej, na wypadek, gdyby któraś ze zjeżdżalni ewakuacyjnych została przypadkowo uruchomiona w trakcie procesu klimatyzowania.

Wyniki i korzyści:

Tą komorą klimatyzacyjną, która jest w stanie oddawać ekstremalne zakresy temperatur, DENIOS AG po raz kolejny dowiódł światowego poziomu swoich kompetecji w dziedzinie technologii cieplnej. Komora grzewcza znajduje teraz zastosowanie również nad Zatoką Perską i przyczynia się tam do podniesienia bezpieczeństwa lotów. Przy koncepcji i realizacji tego projektu DENIOS AG mógł korzystać z dziesiątków lat swoich doświadczeń w dziedzinie techniki cieplnej i klimatyzacyjnej, jak również ochrony przeciwpożarowej i przeciwwybuchowej.
Zlecenie pilotowała i koordynowała firma Franke Care System Middle East, której oddział w Doha w Katarze dysponuje koniecznymi kontaktami w regionie i doświadczeniem w realizacji projektów na Bliskim Wschodzie.